Sklep internetowy to doskonała alternatywa dla tradycyjnych placówek handlowych. Sprzedaż internetowa cieszy się sporym zainteresowaniem, efektem czego jest rosnąca ilość sprzedawców, którzy decydują się na wirtualny biznes.

Zalety sklepów internetowych
Prowadzenie sklepu internetowego posiada wiele zalet. Utrzymanie witryny internetowej jest znacznie tańsze niż prowadzenie tradycyjnej placówki handlowej. Nie trzeba ponosić kosztów związanych z wynajmem lokalu, opłata za media, ponadto można znacznie ograniczyć ilość osób obsługujących witrynę.
Sklepy internetowe działają przez całą dobę, dzięki czemu klienci mogą dokonywać zakupu w dowolnym momencie, z dowolnego miejsca – wystarczy posiadać komputer lub alternatywne urządzenie mobilne z dostępem do Internetu.
Obsługa witryny ogranicza się głównie do aktualizacji oferty, co w praktyce oznacza, że zajmuje ona stosunkowo niewiele czasu.
Właściciele sklepów internetowych nie mogą także narzekać na brak klientów, w dużej mierze jest to wynik dotarcia oferty do potencjalnych odbiorców z całego kraju, niekiedy także z zagranicy – dla porównania w tradycyjnym sklepie można liczyć wyłącznie na klientów z najbliższej okolicy.
Niepodważalną zaletą rozwiązań internetowych jest atrakcyjna budowa oferty, czyli przejrzysty podział na kategorie. Każdy produkt jest szczegółowo opisany i dopełniony realnym zdjęciem. Cena – ze względu na niższe koszty utrzymania – jest często niższa niż w placówce tradycyjnej.
Panel administracyjny pozwala na szybką i bezproblemową obsługę witryny – wprowadzanie nowych produktów, zarządzanie transakcjami i realizacje zamówień.

Silnik sklepu internetowego
Planując założenie sklepu internetowego każdy przedsiębiorca staje przed pytaniem, które oprogramowanie wybrać. Wśród propozycji znaleźć można wiele rozwiązań, zarówno darmowych, jak i komercyjnych.
Sporym zainteresowaniem cieszą się rozwiązania darmowe (opensource’owe), które w rzeczywistości dorównują funkcjonalnością propozycjom komercyjnym.
Popularną alternatywą jest Magento, dostępny w bezpłatnej wersji Community Edition. Alternatywa ta posiada rozbudowane narzędzia do raportowania, analiz, zarządzania produktami, wersję mobilną oraz system płatności, a tym samym oferuje optymalną ilość rozwiązań opensource’owych. Co ważniejsze, w ramach jednego systemu można prowadzić nawet kilka sklepów.
Sporym zainteresowaniem cieszy się także Pretashop – rozwiązanie, którego bez obawy mogą korzystać także początkujący przedsiębiorcy. Intuicyjna instalacja i prosta obsługa to główne zalety tej alternatywy. Warto podkreślić, że w sieci można znaleźć wiele praktycznych wskazówek, gotowych szablonów i dodatków, które zwiększą funkcjonalność platformy.
Analizując silniki sklepów internetowych, warto zwrócić także uwagę na Open Cart, Quick.Cart, osCommerce, Zen Cart, Spree Commerce, WooCommerce, Drupal Commerce oraz Virtue Mart.