Identyfikacja wizualna to główne narzędzie, które pozwala wykreować wizerunek marki firmy na rynku. Są to działania, dzięki którym dana jednostka staje się rozpoznawalna i zauważana wśród konkurencyjnych marek. Priorytetem na tej płaszczyźnie jest przede wszystkim spójny system wizualny.

Własna marka, czyli kreatywny indywidualizm

Posiadanie własnej marki to przede wszystkim prestiż. Przykładowo, symbol nadgryzionego jabłka kojarzy się z kultową marką Apple – koncernem produkującym wysokiej jakości sprzęt komputerowy. Marka ta dodatkowo kojarzy się określonym stylem życia, prestiżem i modą.
Dzięki identyfikacji wizualnej firma zyskuje renomę i staje się rozpoznawalna. Pozytywne opinie o usługach lub produktach to najlepsza i najskuteczniejsza forma reklamy.
Należy jednak pamiętać, że utrzymanie renomy wymaga wiele wysiłku i zaangażowania.

Marka to nie tylko logo

Podstawowym elementem kojarzony z konkretną marką, jest logo. Należy jednak pamiętać, że dobra i spójna identyfikacja wizualna firmy wymaga także alternatywnych działań – istotną funkcję na tej płaszczyźnie odgrywa także kolorystyka, krój litej, strój firmowy pracowników, wnętrza jednostek należących do określonego przedsiębiorstwa itp.
Priorytetem jest bez wątpienia logo – najbardziej zauważalny element identyfikacji wizualnej. Ogólnie rzecz ujmując, jest to znak graficzny, który pozwala bezbłędnie zidentyfikować konkretną markę. Możliwości na tej płaszczyźnie jest bardzo wiele, najczęściej logo stanowi wybrany symbol, obiekt, a nawet nazwa firmy zapisana odpowiednią czcionką. Ważne jest to, aby logo kojarzyło się z konkretną marką, oczywiście w pozytywnym tego słowa znaczeniu.

Równie ważna jest strona kolorystyczna – wybrane barwy powinny pojawiać się na każdej płaszczyźnie, zarówno w logo, jak i w ubiorze pracowników, wystroju wnętrz i elementach stricte reklamowych. Warto zwrócić uwagę, by ilość kolorów była ograniczona i nie przekraczała trzech – pozwoli to stworzyć czytelne komunikaty dla potencjalnych odbiorców.
Istotnym elementem jest także krój liter. Wielkość i kształt liter powinny oddawać charakter marki, podkreślając jej indywidualizm i niepowtarzalność.
Loga marek to elementy żywe, które przechodzą widoczną ewolucję. Warto jednak podkreślić, że są to zmiany stosunkowo niewielkie, wręcz kosmetyczne, sporadycznie pojawia się zmiana obejmująca całkowitą zmianę kolorystyki oraz symboli.